معرفی سامانه مدیریت شهری 137
شهرداری سمنان به عنوان یک نهاد اجتماعی، مدیریت واحد شهری را از مهمترین وظایف خود دانسته و با آگاهي از تحولات اخیر در عرصه کار و روابط اجتماعی گام های متعددی را برداشته است. یکی از مهمترین این گام ها راه اندازی سامانه مدیریت شهری 137 بوده است که با تلاش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان طراحی و ایجاد شده و فرصتی برای مشارکت شهروندان و متقابلاً ایجاد زمینه بررسی میزان آشنائی، بهره گیری و رضایتمندی شهروندان به عنوان مخاطبان و مشتریان را فراهم ساخته است. مولفه های مهم سامانه مدیریت شهری 137 پویایی، کارآمدی، اجتناب از گستردگی بیش از حد، کنترل و تحلیل اطلاعات ، آموزش، ارتقاء علمی و توانمند سازی منابع انسانی، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغات می باشد.
137 چیست؟
137 شماره تلفن 3 رقمی ساده ای است که متعلق به شهرداری سمنان بوده و تمام شهروندان محترم می توانند برای پیگیری رفع مشکلات شهری و یا اعلام درخواست در تمامی حوزه های اجرایی مربوط به شهرداری با آن تماس بگیرند. سامانه 137 نیز به عنوان راه حلی نوین، برای شهروندان محترم امکان پیگیری موارد مربوطه را بر بستر اینترنت فراهم ساخته است.
بازخورد و ارزیابی شهرداری
هنگامی که شهروندان درخواستی را به بصورت تلفنی یا با استفاده از سامانه 137 به مرکز مدیریت شهری 137 اعلام مینمایند، این مرکز درخواست را به مناطق و سازمان های مربوطه ارسال می نماید و پس اعلام کارشناسان اجرایی مبنی بر انجام درخواست، کارشناسان نتیجه درخواست را از طریق تلفن و سامانه 137 و همچنین بصورت پیامک به اطلاع شهروند می رسانند و از وی در خصوص سرعت و دقت درخواست ثبت شده نظر خواهی میکنند. همچنین شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه 137 نسبت به ثبت بازخورد خود از هریک از خدمات دریافت شده اقدام نمایند. این نظرات مستقیما در ارزشیابی و عملکرد مناطق و سازمان های شهرداری و بهره گیری در اصلاح روند پیگیری درخواست های مردمی مورد استفاده قرار می گیرد.
از اهداف سامانه مدیریت شهری 137 میتوان به موارد زیر اشاره نمود
تسهيل ارتباط شهروندان با شهرداري از طريق خدمات الكترونيكي
كاهش مراجعات حضوري شهروندان براي پيگيري امور و در نتیجه کاهش سفرهای شهری و ترافیک
افزايش حيطه نظارت و كنترل مديران شهرداري
دريافت نظرات و پيشنهادات شهروندان
ايجاد بانك اطلاعاتي از مشكلات شهر با هدف طبقه بندي و بررسي دقيق و آماري مشكلات بصورت منطقه ای و محله ای
افزايش احساس تعلق و مسئوليت شهروندان و بهبود رضايتمندي آنها
افزايش مشاركت و نظارت شهروندان بر امور شهري
بررسی میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری
شناسایی شهروندان مسئول مشارکت آنها در امور شهرداری
